2 May 2008

Poesias (Poems)



CECÍLIA MEIRELES




Retrato

Eu não tinha este rosto de hoje,
assim calmo, assim triste, assim magro,
nem estes olhos tão vazios,
nem o lábio amargo.

Eu não tinha estas mãos sem força,
tão paradas e frias e mortas;
eu não tinha este coração
que nem se mostra.

Eu não dei por esta mudança,
tão simples, tão certa, tão fácil:
— Em que espelho ficou perdida
a minha face?


CLARICE LISPECTOR




Meu Deus, me dê a coragem

Meu Deus, me dê a coragem
de viver trezentos e sessenta e cinco dias e noites,todos vazios de Tua presença.
Me dê a coragem de considerar esse vaziocomo uma plenitude.
Faça com que eu seja a Tua amante humilde,entrelaçada a Ti em êxtase.
Faça com que eu possa falarcom este vazio tremendoe receber como respostao amor materno que nutre e embala.
Faça com que eu tenha a coragem de Te amar,sem odiar as Tuas ofensas à minha alma e ao meu corpo.
Faça com que a solidão não me destrua.
Faça com que minha solidão me sirva de companhia.
Faça com que eu tenha a coragem de me enfrentar.
Faça com que eu saiba ficar com o nada
e mesmo assim me sentircomo se estivesse plena de tudo.
Receba em teus braçoso meu pecado de pensar.

What are we going to learn?

Portuguese Outline Course
Conversation, vocabulary, exercises and grammar.


BEGINNERS


Commons situations and vocabulary

- Greetings and essential phrases
- Commons words - body, food, drink, places, animals, clothes, activities, days, time, months, seasons, wheather, colours

Grammar - Introducing nouns, gender and plurals, adjectives, verbs - present tense, personal and possessive pronouns and articles, numbers, affirmative phrases, negation and interrogative.

Fonetic - the alphabet, sounds of letter and words
Sounds of "gua" , "qua", "gue" and "que"


ELEMENTARY

Commons situations and vocabulary

- Going out - phrases and vocabulary about routine and habits
- Physical symptoms, express probability, express indisagreement

Grammar - tenses - past and future, demonstratives and interrogative pronouns, introducing prepositions.

Fonetic - word accents
Sound of ç, ã, õ, words ending with l.


INTERMEDIATE

Commons situations and vocabulary

- Experiences to write a message, a letter and dialogues.

Grammar - Tenses - infinitive and imperative, adverbs, prepositions, forming the feminine and the plural, comparative and superlative, differenciate between "bem" and "bom" ; "mau"
and "mal". Four types and meanings of the word "porque".

Fonetic - Nasalization


ADVANCED

Commons situations and vocabulary

- Experiences to write stories.
- Experience to tell news.
- Popular expressions

Grammar - Formation of the subjunctive, reflexive and passive Verbs, relatives pronouns, conjunctions, prefix and sufix

Fonetic - Especials sounds: nh, lh, rr, ss, g, j.
Grafic accents: agudo, til, circunflexo, grave, trema


During the classes, the student will practice:

- reading
- spelling
- pronunciation
- writing
- listening